check
Art, Activism and Public Space (Bezalel) [2005-2018] | Diego Rotman

Art, Activism and Public Space (Bezalel) [2005-2018]

The course taught together by Eytan Shouker, Dr. Diego Rotman and alternatively Lea Mauas and Eldad Cidor first is dedicated to a survey of the artistic projects taking place outside the galleries and museums that have a direct bearing upon the community and their social, economic, and political circumstances and to learning theoretical concepts that are key to understanding the field. The second semester is devoted to the design and production of joint projects for the group of students taking part in the course. Through these projects, students are asked to leave the “safe” academic space and operate in the public sphere.

In the summer semester, students were required to develop three or four projects within small work groups. The course supervisors accompany the projects and are responsible for preparing the students to go out into the field, conduct a preliminary investigation, and formulate the proposal for the project that they wish to implement with their chosen community. After deciding which projects can be produced during the summer semester, the facilitators accompany students as they develop the idea and construct a budget and guide them on how to present the project to members of the community.

[PDF icon Article in English about the course and some of its projects]

[PDF icon Article in Hebrew about the course and some of its projects]

The film documents, reviews, and describes the legendary course, "Art and Activism in the Public Space," at the Bezalel Academy of Art and Design in Jerusalem. For a decade, Solly Elfaks follows art activism projects that are collaborations between art students and residents of the Gonnenim/Katamonim neighborhood in Jerusalem, in the struggle to save the Train Track Park. The projects include creating an alternative to the planned highway, interventions in the public space, bringing down walls, and the design and construction of street libraries which operate 24/7 and have become a Jerusalem neighborhood icon. The film comprises documentation of work processes and outcomes, interviews with lecturers and students at the art academy and with residents of the neighborhood directly affected and of the adjacent Arab neighborhood of Beit Safafa. It poses questions about the relationships between the academic world and the community, art and activism, and the right to public space as part of the struggle for equal rights and to help communities to make their voices heard.

הסרט מתעד, מסכם ומפרש את פעילות הקורס המיתולוגי ״אמנות, אקטיביזם ומרחב ציבורי״ בבצלאל. סולי אלפקס עוקב אחרי עשור של פרויקטים אמנותיים ואקטיביסטים של סטודנטים בשיתוף קהילת תושבי שכונת גוננים (קטמונים) בירושלים במאבק למען פארק המסילה. הפרויקטים כוללים יצירת אלטרנטיבה לכביש המהיר המתוכנן, התערבויות במרחב הציבורי, העפת חומות, תכנון ובניית ספריות קח תן פתוחות 24/7 שהפכו לאייקון עירוני בירושלים. הסרט כולל תיעוד של תהליכי עבודה ותוצרים, ראיונות עם מרצים, סטודנטים ותושבי גוננים ובית צפפה. הסרט מציב שאלות כגון שיתוף בין אקדמיה וקהילה, אמנות ואקטיביזם, זכויות על המרחב כחלק ממאבק לשוויון זכויות ולמתן קול לקהילה. במאי: סולי אלפקס// הפקה: המחלקה לתרבות חזותית וחומרית, בצלאל, אקדמיה לאמנות ועיצוב ירושלים// תסריט: סולי אלפקס, דיאגו רוטמן, איתן שוקר// עורך ראשי: סולי אלפקס// עורך משנה, עיצוב גרפי ופוסט: יוסי דרמון// צילום: אסי איוס, עמנואל מאייר, זמיר נגה, שיהאב סרחן, איתן שוקר// מוזיקה: אנסמבל עלוואן// אונליין וקולורינג: פלג לוי// עורך סאונד: יוסי דרמון